2020-01-09 10:25Pressmeddelande

TREND VÅREN 2020

Gammalsvenska QuickUpGammalsvenska QuickUp

TREND VÅREN 2020

Hållbarhet är en genomgående trend just nu och kommer att så vara också våren 2020. När världen runt omkring oss är orolig vill vi tillbaka till det trygga.

Vi drömmer om lantliv, att ha ett hus eller stuga där man kan vara självförsörjande. Odla växter och mat, ta tillvara på ”det naturen har att ge oss” där vi bor. Äta mer grönt och lokalproducerat.

Vad gäller tapeter är trenden att välja mönster och färg med omsorg. Klassiska mönster som håller länge och som du kan trivas med i många år. Blommor är ett klassiskt tapetmönster som vi ser långt tillbaka i historien. Storblommigt, småblommigt, verklighetstrogna eller abstrakta blommor. Variationerna är oändliga. Ett annat klassiskt mönster är olika typer av romber ofta i kombination med en enkel blomma eller i gamla schablontryck. Ränder är förstås också ett mönster som alltid återkommer.

Vad gäller färgen på tapeter 2020 är trenden också hållbart. Vi går även här gärna tillbaka till det klassiska. Färgerna rör sig ”mot mitten” inte jätteljusa och inte mörka. Vad sägs om ”Grå umbra”, ”Bränd terra” och ”Djurgårdsgrön”. ”Grå umbra” var en vanlig färg på snickerier både inom- och utomhus under 1700-talet. ”Bränd terra” är en klassiker i brytningar med vitt och ger tillsammans med vitt, en gammalrosa kulör. ”Bränd terra” var vanligt både inom och utomhus under både 1700 och 1800-talet. Eller varför inte ”Djurgårdsgrön” som har fått sitt namn just efter färgen på många 1800-tals hus på Djurgården i Stockholm. Färgen var vanlig på fasader och fönsterbågar i kombination med vitt. Men det viktiga är trots allt vad du trivs med.

Hållbarhetsaspekten finns också i inredningen. Satsa på hållbara material och klassisk design. Köp hellre secondhand än nytt, det är miljövänligt och ger ett mer personligt hem. Hitta designklassiker i möbler, glas och porslin. Återanvänd textilier och tänk hållbara material. Välj en matta i naturmaterial som håller länge, kanske och linnetextilier som bara blir vackrare med åren.

694-01 Britas hus Rosa

694-02 Britas hus Blå