2017-12-06 07:15Nyheter

Stilinspiration: Art Déco

095-05 Brunnsgatan svart, 364-03 Elsa grå,  480-02 Palm grå,  380-02 Blad grå, 356-03 Lunden svart/brun095-05 Brunnsgatan svart, 364-03 Elsa grå, 480-02 Palm grå, 380-02 Blad grå, 356-03 Lunden svart/brun

Begreppet Art Déco myntades vid Världsutställningen i Paris 1925, Exposition internationale des arts décoratifs et industriels modernes. Det är en designstil som vill framhäva det dekorativa och exklusiva inom arkitektur, konst och inredning. Art Déco är mycket populär än idag (men lite omarbetad), då vi under en lång tid har sett förkärlek till glamour och lyx växa fram i de svenska folkhemmen.

Tidigare i årets Stilguide pratade vi om hur den glamourösa Art Déco-stilen växer sig starkare i våra hem. Trenden har fått ett stort genomslag hos många men är lite omarbetad sedan genomslaget på 20-talet. Inredningen idag är i huvudsak modern, men inslag av antikviteter förekommer (spegel med guldram, antikt matsalsbord eller lampor av olika slag).

Motiven inom denna designstil hämtas främst från Orienten, Egypten, antika Grekland och Romerska riket. Art Déco är en stil som kännetecknas av betonade geometriska former, och de återkommer ofta i symmetriska mönster.

364-03 Elsa grå, 380-02 Blad grå, 480-03 Palm multi/svart, 095-05 Brunnsgatan svart, 356-03 Lunden svart/brun

Sammanfattningsvis är Art Déco-hemmet glamouröst, ombonat och romantiskt. Stilen kombinerar material såsom marmor, mässing och stoppade sammetsmöbler tillsammans med strama grafiska mönster. Färgerna på tapeterna går främst i dova toner med en bas bestående av grått och vitt. Accenterna i inredningen går i mer pudriga toner.

Se våra Art Déco-inspirerade tapeter på www.durosweden.se