2021-09-01 12:29Pressmeddelande

Enfärgat behöver inte vara långrandigt - ny kollektion från Duro

I kollektionen ”Enfärgad & Randig” ger vi dig det skandinaviska landskapets färgskala. Färger berör alla olika och det har vi tagit fasta på i vår nya kollektion. Vi vill inspirera till att tapetsera krispiga ränder som får mötas av naturliga toner, båda höstvarma och mer skandinaviskt svala. En kollektion som tillsammans med vår tidigare sommarsuccé ”Blommor & Blad” skapar en tidlös stil genom hela hemmet.

Kollektionen innehåller 54 enfärgade och 26 randiga tapeter. Till de enfärgade har vi adderat nya färger inspirerade av skog, mossa och höstens alla toner, bland annat saffran och rost. Tapeterna i "Enfärgad & Randig" matchas med fördel med den tidigare kollektionen "Blommor & Blad".

Nya ränder och färger matchas med gamla mönster

Arvid och Axel heter våra randiga nyheter som tillsammans med våra nya enfärgade tapeter matchas ton i ton med några av våra mest klassiska mönster.

Jag älskar granskogens tonade nyanser av grönt, skägglavens varierade nyanser av grått och beige, den nästan obestämbara grågröna färgen dimman har när den sänker sig som en slöja över myren, säger Maria Bryngemark, Chefsdesigner, Duro Sweden. Det är därifrån jag hämtat inspirationen och färgskalan till våra tapeter i kollektionen ”Enfärgad & Randig”. Färgsättningen är som en vandring genom det skandinaviska landskapet. Det här är färger som skapar samma lugn som skogen, avslutar Maria Bryngemark.

QuickUp

Alla tapeter i kollektionen "Enfärgad & Randig" trycks på QuickUp-material som går snabbt och enkelt att tapetsera. Du limmar direkt på väggen, istället för på tapeten.

Made in Sweden

Hela tillverkningsprocessen från skiss till färdig produkt sker sedan 1930 i vår fabrik i Gävle. Vi använder oss av miljöklassade färger och den senaste tekniken för att skapa tapeter av bästa kvalitet och hållbarhet – ur alla perspektiv.

MÖNSTER FÖR MÖNSTER

Ränder

Axel: Randen Axel är en av våra nya ränder. Det här är en rand med stil och elegans som tar sin plats på väggen. Randen i svart, grått och guld ger rummet karaktär. Den dimblå varianten ger en sval och elegant känsla. Axel finns också i beige, grön, grå och mörkblå variant.

Arvid: Randen Arvid är en tunn och mjuk ton-i-ton-rand. En rand som ger en levande känsla till ytor där man nästan vill ha enfärgad tapet men med lite mer liv! Arvid finns i vit, grå, beige, grön, blå och rosa färgställningar.

Aveny: Med inspiration från det skandinaviska formspråket är Aveny ett exempel på modern enkelhet och tradition i förening.

Blockrand: Ränderna går aldrig ur! Blockrand är klassikernas klassiker bland Duros ränder.
Alltid tidlös, aldrig inaktuell.

Bred Rand: Bred Rand är en modern tapet som passar alla hem. Dess olika färgställningar kan ge rummet attityd eller vara mer rogivande.

Strand: En fräsch och aktuell rand med inslag av det älskade marina temat. Finns i ljusa och typiskt nordiska färger.

Strimma: En stilren och sofistikerad rand som passar de moderna och minimalistiska hemmen.

Ytmönstrade

Linne: Linne är en ytmönstrad tapet med en genomgående linnestruktur. Linne passar i rummet där vi vill ha det relativt enfärgad, men tapeten tillför även rummet en mjukare och mer textil känsla. Linnes skandinaviska färger matchar de mönstrade tapeterna som går i samma färgskala.

Sten: En ytmönstrad tapet med en genomgående stenstruktur i finstämda skandinaviska kulörer. Ett bra alternativ för hemmet, med alldeles lagom mycket attityd.

Enfärgade

Qvintus: Enfärgad och slät tapet tryckt med mycket färg som ger en känsla av målad yta.

Marknadsföringschef
Pernilla Bjärne