2020-07-07 07:00Pressmeddelande

DURO TIPSAR: Tapetsera i marin sommarstil

Tapeter i marin sommarstil.Tapetinspiration i marin sommarstil.

Äntligen sommar efter en lång och minst sagt annorlunda vår. I dessa hemestertider upptäcker vi mer av Sverige och många söker sig till havet. I skärgården är det inte sällan den marina sommarstilen som inspirerar inredningen.

Med rätt tapet skapar du enkelt grunden för det marina temat. Randigt är såklart helrätt och samtidigt ett hållbart val, det är ett mönster som aldrig går ur tiden och kan enkelt stylas om till andra stilar. Breda, smala eller både och. Ränder kan på olika vis maxa ett rums utseende och känsla. Ränder på längden ger en känsla av högre takhöjd. Breda ränder ger karaktär. En ljust blå rand skapar lugn med en avslappnad och luftig känsla i rummet. Vill du sänka takhöjden och prova något annorlunda, tapetsera ränderna på tvären, det passar fint som fondtapet. Vill du istället avgränsa en del av rummet och ge det en egen karaktär, tapetsera bara i just det utrymmet. Det kan vara ett roligt sätt att ge mindre utrymmen mer liv.

Andra passande mönster kan vara stjärnor eller varför inte en liten blomma. Välj en tapet du inte tröttnar på och som gör att du kan njuta av den sommarfräscha känslan länge. Inom det marina temat är färgerna framför allt är blått, vitt och rött. Marinblå ränder för en stark karaktär och ljusare blå eller grå för en riktigt skandinavisk stilren och luftig känsla.

Möblera med ljust trä och rotting eller vitmålade loppisfynd. Plocka in snäckor och stenar, alla naturmaterial fungerar fint till den marina stilen. Det ska vara enkelt och finnas plats för många. Räcker inte sittplatserna till, addera pallar, bänkar och sittvänliga stora kuddar. Mixa med textilier, mönster i samma färger eller gå loss i oblekt linne. Fina broderade loppisfynd får också plats. Eller varför inte en fotogenlampa som sprider mys och stämning under långa sommarkvällar.

397-03 Star blå

359-04 Strand blå