2019-05-22 14:28Pressmeddelande

Duro Sweden lanserar ny kollektion: Gammalsvenska QuickUp.

Gammalsvenska kollektionen som QuickUp tapet är något som kunder har efterfrågat i princip ända sedan vi började med QuickUp tapeter för omkring 20 år sedan, säger Anna Dahlqvist, försäljningschef på Duro Sweden. Den nya QuickUp kollektionen innehåller till största del helt ”nya” Gammalsvenska mönster, men även ett par ”gamla” mönster känns igen. Man kommer definitivt få den ”Gammalsvenska känslan” i dom nya mönstren vi tagit fram, säger Maria Bryngemark, designchef på Duro Sweden.

Gammalsvenska tapeter har blivit något av ett begrepp bland tapetälskare, något som är lätt att förstå eftersom Duros Gammalsvenska kollektion på papper har varit aktuell sedan 1968 då den släpptes första gången. Flera mönster har blivit folkkära klassiker och lever vidare i nya Gammalsvenska kollektioner medan andra mönster tillkommer då intresset för tapethistoria och olika tidsepoker växer och tar nya riktningar. Vi har till exempel inte lika mycket bårder som det var en gång i tiden, säger Maria Bryngemark. En annan bidragande faktor till succén med Gammalsvenska kollektionen är att vår tryckbild har ett uttryck som står handtrycket nära. En förutsättning för ett bra resultat vid återskapande av gamla tapetoriginal, samtidigt som våra tapeter håller en oerhörd god kvalitet och ljusbeständighet, fortsätter Anna Dahlqvist.

Den Gammalsvenska QuickUp kollektionen innehåller 15 olika mönsterbilder, varav två känns igen från tidigare. Med dom olika färgställningarna är det totalt 42 olika tapeter och två bårder. Liksom tidigare består kollektionen av efterbildningar av äldre originaltapeter. Mönsterbilderna är noggrant återskapade från gamla tapetfragment från olika tidsåldrar och stilar. Tapeter i nyrenässans, rokoko, gustaviansk och allmogestil finns representerade tillsammans med olika jugendstilar.

Dom gamla mönstren är ett kulturhistoriskt arv som inte bara passar i gamla hus. När de gammalsvenska tapeterna lanserades i slutet av 1960-talet användes de överallt, från slott och herrgårdar till nybyggda lägenheter i miljonprogrammets bostadsområden. Det är något för vår tid att ta efter, säger Ingela Boström sakkunnig byggnadsantikvarie och författare till Tapetboken - papperstapeten i Sverige.

Duros tapetfabrik är placerad i Hagaström, Gävle och har legat där sedan verksamhetens start 1930. Målsättningen var att tillverka tapeter av högsta kvalitet och därför fick företaget namnet Duro, vilket betyder stark och varaktig. Duro är en av få tapetfabriker som har överlevt och använder dessutom bland annat originalmaskiner från resans början. Hela tillverkningsprocessen sker innanför fabriksbyggnadens väggar, från skiss till färdig produkt. Den anrika fabriksbyggnaden, tidigare en tobaksfabrik, är byggd under 1900-talets första år och gör Duro till Sverige äldsta tapetfabrik.

Arbetet med den ”nya” Gammalsvenska kollektionen är mycket omfattande och tidkrävande, då det rör sig om att förvalta gamla mönster och tapetfragment. Det är i regel ett mycket större arbete som krävs för att återskapa gamla mönster mot att rita helt nya, avslutar Maria Bryngemark.

Den senaste uppdateringen av Gammalsvenska kollektionen på papperstapet gjordes 2011 och kommer finnas kvar parallellt med Gammalsvenska QuickUp.

Duros Gammalsvenska QuickUp kollektion finns i färgfackhandel vecka 35.

Rekommenderat cirkapris

Mönstrad/metallic                 795 kr/rulle