2021-06-01 09:33Pressmeddelande

Duro lanserar ny kollektion

Äppelblom, bladverk och fågelsång. Finns det något härligare än när ljuset återvänder på våren och sommaren kommer med grönska och ljusa nätter? Till Duros nya kollektion Blommor & Blad har vi hämtat Inspirationen just från lusten att odla och se fröna gro och växa. Våra tapeter tar dig med till trädgårdsfest och blommande täppor året om. Vi vandrar genom blommande äppellundar. Vi njuter av fågelsång och klättrar över planket till den hemliga trädgården.

Kollektionen innehåller sju nya mönster i flera härliga färgställningar. Hudiksvalls Teater är en efterlängtad favorit som gör ett gästspel i nya toner. I kollektionen finner du allt ifrån fantasifull blomsterprakt till sirliga bladslingor och medaljonger med guldinslag. Kombinera större mönster med mindre rutor eller varför inte enfärgat? Färgerna är mättade med många blå nyanser, grönt, grått och svart. De gula och röda tonerna är tillbaka och gör nedslag här och där.

På Duro har vi alltid värnat om miljön och våra tapeter är ”närodlade” eftersom de är tillverkade i vår tapetfabrik i Hagaström i Gävle.  Hela processen, från idé till färdig tapet sker inom våra väggar.

- Det är vi stolta över! Berättar Designchef Maria Bryngemark. Vi värnar om hantverket, något som finns med i varje steg. Vi tillverkar tex våra färger själva.  Vi tar fram vår skandinaviska design med hjälp av våra erfarna tryckare, produktionspersonal och designers.

Vi är glada att få dela vår vision av blomsterfest med dig, varmt välkomna till vår tolkning av odlarglädje!

Blommor & Blad låter dig ta in grönska och trädgårdskänsla i husets alla rum, året om.

Kollektionsvideo

Vildros

Vildros är mönstret som tar oss med till den hemliga trädgården bakom det höga planket. Vi tar oss försiktigt in och längs vindlande stigar finner vi skatter som rosor, vallmo och slingriga klätterväxter i alla färger. Färgerna går i blått och grönt, naturens egna lugnande färger. Gult och rött gör nedslag för en riktigt frodig känsla. Välkommen att botanisera bland våra tre färgställningar, Ljust blå, blå och rosa samt grön med gula och röda blommor.

Lilly

Lilly liknar ett stiliserat blad. Inspirationen till Lilly är hämtad från art decons mönsterformer. Klassisk men ändå nutida. Lilly finns i fyra färgställningar. Vit, grön, blå och mörkgrå. De tre sista med guldinslag för en glammig hotellkänsla.

Vide

Vide är en liten gracil bladruta. En omtyckt mönstertyp som är fin i de flesta miljöer och bra att kombinera med en panel. Vide finns i färgerna vit, grå, grön och blå.

Lillstjärna

Lillstjärna är en älskad klassiker som aldrig upphör att vara populär. Liten, detaljerad och vänlig. Lillstjärna gör sig extra fin tillsammans med snickerier och panel.

Jenny

Tillsammans med Jenny gör vi en vandring in trädgårdens lummigare delar, bladverket är tätt och en liten näktergal gör oss sällskap på vår promenad. Blommor och blad bildar en överdådig enhet och en avslappnande fond med hemtrevlig känsla. Jenny finns i färgerna vit, ljusgrön och blå.

Augusti

Den fylliga sensommargrönskan och dess täta bladverk har gett inspiration till tapeten Augusti. Skapa känslan av natur med grå eller grön variant, eller mer spänning med Augusti i svart/grå färgställning.

Karin

Karin tecknades när äppelträden blommade. Inspirationen kommer från känslan av picknick under blommande träd, själva tanken att det är maj och att hela härliga sommaren väntar framför en. Så småningom kommer träden att bära äpplen men ännu är det långt kvar! Vi tar en klunk hallonsaft och njuter av tapeten i dess fyra färgställningar. Den blå drar lite mot grönt, den gröna är klassisk och lugn. Den ljusgrå är neutral och den mörkgrå glimmar till med guldinslag.

Hudiksvalls teater

En av våra allra mest omtyckta medaljonger i ny tappning. En populär medaljong från det sena 1800-talet som aldrig går ur tiden. Förlagan till denna tapet påträffades i samband med den år 1972 slutförda restaureringen av Hudiksvalls teater och är samtida med den ombyggnad som genomfördes i början 1880-talet, då teatern fick sitt nuvarande utseende. Det strama, stiliserade mönstret, närmast inspirerat av renässansen, är karaktäristiskt för 1800-talets senare hälft. De tre nya färgställningarna är varmgrå, vit och efterlängtad gul.

Linne

Linne är en ytmönstrad tapet med en genomgående linnestruktur. Linne passar i rummet där vi vill ha det relativt enfärgad, men tapeten tillför även rummet en mjukare och mer textil känsla. Linnes skandinaviska färg i ljusrost matchar de mönstrade tapeterna som går i samma färgskala.

Lanseringen startar 1:a juni och tapeterna finns inom kort hos färgfackhandeln och webbkanaler för försäljning.

Här hittar du alla våra tapeter!