2017-04-11 07:30Nyheter

Stilguiden 2017: Villan på landet

366-03 Bella Grå	366-03 Bella Grå

Arvegods och loppisfynd. ”Villan på landet” sammanfattar den lantliga stilen. En stil rotad i tradition med drömmen om en enklare livsstil.

Villan på landet sammanfattar livsstilstrenden ”slow living” som har blivit allt större under de senaste åren. Trenden är en motreaktion på de snabba förändringarna och den ständiga uppkopplingen som är vår vardag. Vi har tröttnat på stressen, opersonliga föremål utan själ och ett allt för stort fokus på yta. Extra tydligt blir det när innerstadsborna lämnar sina våningar i Stockholm för att flytta ut på landet med drömmen om en enklare livsstil. ”Slow living” handlar om att hitta tillbaka till det som har betydelse. Ett inre lugn, välmående och tid med nära och kära. Vi odlar eget, lagar mat, restaurerar våra hem och skapar mer tid för att umgås med vänner.

Det nya sättet att leva påverkar hur vi inreder våra hem. Vi värderar saker av personligt värde och finner stor glädje i den ärvda skänken eller fynden från sommarens gårdsloppisar. Köper vi nytt ser vi till att välja närproducerade hantverks- och kvalitetsprodukter, något som i sin tur har öppnat upp för en ny generation av småskaliga producenter.

När det kommer till huset lägger vi vikt på att ta tillbaka och bevara det som en gång varit. Restaurering enligt konstens alla regler genomförs och allt från blandare, beslag, finsnickerier till tapeter har valts ut med stor omsorg och omtanke för hemmet.

Sammanfattningsvis är stilen traditionellt lantlig och rustik med en känsla för hantverk. Inredningen kantas av loppisfynd och arvegods och det finns gott om plats för umgänge. Färgskalan är jordnära och mönster på tapet och textil är traditionella. Vi ser framförallt romantiska blomslingor och schablontryck. Vid materialval syns mycket linne, keramik, porslin och målat trä tillsammans med råa naturmaterial.