2017-05-23 07:00Nyheter

​Stilguiden 2017: Huset vid havet

361-03 Malin Blå361-03 Malin Blå

Hav, natur och båtliv. I huset vid havet hittar vi den tidlöst marina stilen. En stil som ligger djupt rotad i den skandinaviska stilen och är därför aldrig inaktuell. Alla har vi en relation till skärgården och kan drömma om lata sommardagar längs kusten.

Det som gör stilen lätt att ta till sig är att den följer trenderna och finns i olika tappningar. Vare sig din personliga stil är modern, klassisk eller lantlig så går det alltid att med färger och materialval sätta en marin ton i ditt hem.

I den fräscha och luftiga inredningen finner vi ljusa soffgrupper med randiga kuddar i rött och blått och en och annan pläd. Matsalen har ett rejält köksbord där vänner och familj får plats och sovrummen kantas av vita krispiga lakan och blå accenter. Inredningsdetaljer såsom fotogenlampor, mässsingsbeslag, slitstarka tyger i bomull och linne tillsammans med obehandlat trä och sten sätter grunden. Runt omkring i huset dyker en och annan tamp eller bit drivved upp och strandfynd dekorerar fönsterbrädan. Vi ser även ett genomgående tema av korslagda ribbor på bland annat stolsryggar, soffbord och altanräcken.

359-05 Strand, ur kollektionen Rand & Kulör

Sammanfattningsvis är stilen starkt kopplad till natur, hav och båtliv. Vi ser vi en färgskala med grått, vitt och beigt som bas och accenter i marinblått och rött. På tapet och textil ser vi främst ränder men även traditionella blomslingor, grafiska mönster och levande ytor. Materialvalen är rustika och slit- starka såsom massiv ek, marmor, mässing och linne.