2017-03-01 07:30Nyheter

Stilguide 2017: Medvetet hem

367-02 Vinbärsblad Beige	367-02 Vinbärsblad Beige

En bostad där inredningen ska vara funktionell, modern och hållbar. Materialvalen är noggrant utvalda med stort fokus på ekologisk framtagning.

Att vi idag lever i ett samhälle med en allt större respekt för miljön är ingen nyhet. Samhället har under en längre tid utvecklat ett växande hållbarhets- och miljötänk. Innovativa lösningar och fenomen såsom urban gardening, förpack- ningsfria butiker och en utveckling av drivmedel visar alla på ett stort engagemang från privatperson till stora etablerade företag. Detta påverkar inte bara vår livsstil utan även vår inredning, inte minst när det kommer till materialvalen.

Vi ser allt fler nyproducerade bostadsområden med fokus på en hållbar livsstil. Hem med öppen planlösning, rikligt ljusinsläpp och klimatsmarta lösningar som underlättar vår vardag. Inredningen är funktionell, modern och hållbar och materialvalen noggrant utvalda. Stort fokus ligger på ekologi, livslängd och förnyelsebara material. Vi ser bland annat gummi, bambu och kork användas allt mer.

Utöver nya material ser vi även en uppskattning för lokalt hantverk och småproducenter av ekologiska produkter. Keramik och lergods med en tydlig känsla av handen, hemtextilier i ull och linne och handvävda korgar är några exempel på vanligt förekommande inredningsdetaljer.

Sammanfattningsvis är stilen luftig, ljus och genomtänkt. Färgskalan innehåller naturliga, jordnära toner i grått och beigt med accenter i grönt. På tapet och textil syns grafiska mönster, grönskande växtslingor och nya ytor i harmoni. Tillsammans med rena former, ljusa träslag, hållbara material och modern design skapas en hemtrevlig oas.