2019-09-10 05:50Nyheter

Inspireras av Jugend!

Inspireras av Jugend och Downton Abbey!

Under 1890-talet och framåt började en ny modern stil snabbt sprida sig. Man ville bort från gamla mönster och historiska stilar. Nu ville man få in ljus, luft och färg i hemmen. Den nya stilen kallades för Jugend eller Art Noveau.

Mönstren i jugendtapeter föreställde ofta stiliserade växter i rytmisk upprepning. Jugendmönster växer uppåt, och de är nästan alltid organiska. Vallmo, liljeväxter och pioner var särskilt populära. Grönt, växandets färg, dominerade och förekom i många olika nyanser vid sidan av gult, rosa och tegelrött.

En bit in på 1900-talet bytte jugentapeterna uttryck. Genom impulser från konst och arkitektur i Wien började man förenkla mönsterformerna mer än tidigare. Fortfarande rörde det sig om uppåtsträvande växter som dock stiliserades mer i sin utformning. Blommorna blev en del av ornamenten, stjälkarna blev raka parallella streck.

Till helgen släpps filmen av den populära serien Downton Abbey. Låt er inspireras av lite härliga jugendtapeter innan dess!