2019-08-08 07:27Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Växande bård

020-05 Värmlands Säby blå020-05 Värmlands Säby blå

Den här bården har sin förlaga hos Värmlands Säby herrgård i Visnums socken i Värmland. De breda bårderna var en nyhet i heminredningen vid sekelskiftet 1800-1900.

Den breda bården sattes upp under sent 1800-tal. Att sätta en bred bård till en enfärgad vägg blev vanligt och ansågs smakfullt. Förlagan till tapetbården Värmlands Säby har ett sällsynt skickligt tecknat mönster, och är ett bra exempel på en populär mönstertyp med motiv ur växtvärlden som introducerades vid den här tiden.

Värmlands Säby finns i färgställningarna röd och blå.

020-04 Värmlands Säby röd

020-05 Värmlands Säby blå