2019-06-24 12:41Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Vackra böljande blad

696-03 Lydias gård Grön696-03 Lydias gård Grön

Lydias gård är namngiven efter Lydia som skickat in tapetfragmentet i Jugendstil. Stilen som kännetecknas av stiliserade och mjukt slingrande växter spred sig snabbt under 1890-talet och början på 1900-talet.

Under 1890-talet och framåt började en ny modern stil snabbt sprida sig. Man ville bort från gamla mönster och historiska stilar. Nu ville man få in ljus, luft och färg i hemmen.

Konsthantverket skulle jämställas med konst. Den nya stilen kallades för Jugend eller Art Noveau. Mönstren i jugendtapeter föreställde ofta stiliserade växter i rytmisk upprepning. Jugendmönster växer uppåt, och de är nästan alltid organiska. Blommors stjälkar bildar slingor och används dekorativt. Vallmo, liljeväxter och pioner var särskilt populära.  Grönt, växandets färg, dominerade och förekom i många olika nyanser vid sidan av gult, rosa och tegelrött.

Lydias gård finns i färgställningarna beige, röd och grön.

696-01 Lydias Gård Beige

696-02 Lydias Gård Röd