2019-06-24 12:33Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Vacker schablondekoration

686-03 Dahlströmska gården Grå686-03 Dahlströmska gården Grå

Alldeles nära Vadstenakloster finns Dahlströmska gården med anor från 1700-talet. Där har vi hämtat motivet som legat till grund för vår tapet.

Mönstret är från början en del av ett schablonmåleri och kommer från de väggmålningar som fanns på gården fram till 1860-talet. Schablonmålning har anor från medeltiden, men fick sin blomstringstid under 1700 och 1800-talen. Tekniken att måla med schabloner var en flitigt använd metod för att dekorera väggar i bostadshus. Det var vanligt att schablonmåla hela väggar som en ersättning för den dyrare nymodigheten papperstapeter. Fragment av de gamla målningarna och tapeterna har bevarats och kan fortfarande ses på Dahlströmska gården i Vadstena.

Dahlströmska gården finns i färgställningarna gul, blå och grå.

686-01 Dahlströmska gården Gul

686-02 Dahlströmska gården Blå