2019-06-24 13:26Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Tapetskatt i skafferiet

695-03 Högstatorpet Grå695-03 Högstatorpet Grå

Tapeten Högstatorpet är daterad till ca 1870. Det stämmer väl överens med det sena 1800-talets blandade stil. Mönstret är tätt, blommorna lite bulliga och sammankopplade med rokoko-ornament. Färgerna var under den perioden ofta dova och mörka, med inslag av guld.

På väggen i ett skafferi hittades tapeten som fått namnet Högstatorpet. Parstugan finns på en liten kulle mitt på Vikbolandet i Östergötland.

Under det sena 1800-talet industrialiserades tapetbranschen. Nya tapetfabriker kom till och tapeterna blev billigare och vanliga även i enkla hem och torp. Nu kommer tapeten också på allvar in i köket, där man inte brukat tapetsera tidigare. Det blev lätt att förnya och man tapetserade allt oftare. I Högstatorpet har man tyckt om att tapetsera. Det kan man kan se på de många lagren av tapet!

Högstatorpet finns i färgställningarna gul, beige, grå, blå och grön.

695-01 Högstatorpet Gul

695-02 Högstatorpet Beige