2019-08-08 06:53Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Snäll och småblommig

003-06 Gysinge röd003-06 Gysinge röd

Gysinge är en så kallad gobelängtapet och var vanlig under 1910- och 1920-talen. Idén var att tapeten skulle påminna om textil. Randningen i mönstret understryker effekten. Motiven med blommor och blad var mycket vanliga. Färgerna var ofta mörka och dova.

Mönstret är typiskt för 1910- och 1920-talen och kontrasterar mot den rådande sena jugendstilen. De mycket populära gobelängmönstren bestod av täta blad och blomformer, oftast med ett textilinspirerat raster. Kanske önskade man sig en mer ombonad och hemtrevlig stil med de småblommiga och vänliga mönstren som snabbt spred sig i hemmen och dröjde sig kvar långt in på 1920-talet.

Gysinge finns i färgställningarna röd och blå.

003-06 Gysinge röd

003-07 Gysinge blå