2019-08-07 12:53Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Omtyckt blomma

688-01 Hemmingbo röd688-01 Hemmingbo röd

Förlagan till vår tapet Hemmingbo var tryckt på lumppapper och återfanns tapetserad i Västmanland. Huset den satt i har daterats till andra hälften av 1700-talet. Kombinationen av snedställda rutor med en liten blomma var en av rokokons mest uppskattade mönster.

Tapetens givare har berättat att gårdens ägare köpte tapeten hos en tapetmakare i Stockholm i slutet på 1700-talet. Något som helt säkert inte gick obemärkt förbi i bygden. Originaltapeten har dessutom samma stil som tapeter som fortfarande finns i Drottningholms slottsteater.

Omkring 1750 gjorde rokokon sitt intåg i Sverige, då den blommande sommaren släpptes in i rummen. Från Frankrike kom en öppnare och mer informell livsstil med ljusare inredningar.

Hemmingbo med sina snedställda rutor i kombination med en liten blomma hör till rokokons mest omtyckta och fanns i många varianter och färger. Varianter av Hemmingbo möter oss i alla möjliga miljöer från slott till herrgårdar och borgarhem.

Hemmingbo finns i färgställningarna röd och blå.

688-01 Hemmingbo röd

688-02 Hemmingbo blå