2019-09-16 09:30Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Nytänkande funkis

698-01 Duro 1939 vit698-01 Duro 1939 vit

Mönstret återfanns i vårt eget skissarkiv och är daterat till 1939. Under den här tiden blev geometriska former och fantasiblommor populära och ersatte den tidigare mer naturalistiska Jugendstilens blommor.

Mönstertypen fanns i många varianter under den här tiden. De representerar en stil som skulle vara ”modern” och nytänkande med inspiration från funkisstilen. Stilen var ljus och modern, med inspiration från kubism och geometriska former. Man kombinerade gärna strikta blommor och blad med olika vågräta linjer. Det var också populärt att ge liv åt bakgrunden med någon sorts struktur som i vår tapet där det vågräta bakgrundsmönstret ger tapeten djup och liv.

Duro 1939 finns i färgställningarna vit, beige och grå.

698-01 Duro 1939 vit

698-02 Duro 1939 beige