2019-09-30 08:50Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Jugendmönster i ny form

697-03 Ramsjö grön697-03 Ramsjö grön

Från Ramjsö i Ljusdals kommun kommer förlagan som Ramsjö är baserad på. Den inskickade tapeten i Wienerjugend-stil producerades mellan 1910-1920.

Ramsjö är ett exempel på hur jugendtapeterna en bit in på 1900-talet bytte uttryck. Genom impulser från konst och arkitektur i Wien började man förenkla mönsterformerna mer än tidigare. Fortfarande rörde det sig om uppåtsträvande växter som dock stiliserades mer i sin utformning. Blommorna blev en del av ornamenten, stjälkarna blev raka parallella streck. De gröna nyanserna var fortsatt omtyckta. Så också gult och rosa.

Ramsjö finns i färgställningarna vit, beige och grön.

697-01 Ramsjö vit

697-02 Ramsjö beige