2019-08-07 15:03Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Italiensk inspiration

689-02 Renshammar blå689-02 Renshammar blå

Mönstret som Renshammar bygger på hör till den nyklassistiska stilen som blev populär under sent 1700-tal. Förlagan tapetserades i en sängkammare på gården Renshammar i Hälsingland 1784.

Efter Gustav den III:s resa till Italien blev den här typen av nyklassisistiska mönster populära. Tidens stil var inspirerad av antika former hämtade från Italien. Mönstren blev tydligare och började innehålla ränder och slingrande lodräta band. Färgerna i dåtidens tapeter var svart och en eller två ytterligare färger på ljus botten.

Renshammar finns i färgställningarna röd och blå.

689-01 Renshammar röd

689- 02 Renshammar blå