2019-06-24 12:25Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Graciös blomsterslinga

687-01 Svindersviken 687-01 Svindersviken

Förlagan till Svindersviken finns på det ståtliga och välkända sommarnöjet Svindersvik i Nacka utanför Stockholm. Mönstret är i typisk rokoko med fantasifulla kinesiska inslag.

Rokokons inredningsstil kom med ljusa färger och blommönster. Stilen kom från Frankrike och var mer informell än tidigare. Färgerna var ljusa och blomsterslingorna graciösa. Intresset för Kina var stort. Man ville också vara närmre naturen och i de välbärgade hemmen inspirerades man av växtmotiv. Under 1700-talet fanns det både tryckta och målade tapeter. De målade väggfälten hade högst status då de kunde målas en friare variation och med fler färger. Men det var vanligt att även de handmålade väggfälten hade upprapporterande mönster. I de handmålade tapeterna, som i förlagan till vår tapet, har man försökt efterlikna den kinesiska stilen med växande träd, blommor och blad som fyller hela rummet.

Svindersvik räknas som en av landets bäst bevarade rokokoanläggningar.

Svindersviken finns endast i en färgställning.

687-01 Svindersviken Multi

687-01 Svindersviken