2019-06-24 13:21Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Geometrisk stjärna

691-01 Börsjö Beige691-01 Börsjö Beige

Tapetförlagan till Börsjö är från omkring 1865-1890. Dessa typer av mönster användes för både tak och väggar. Som taktapet började den här typen att slå igenom i Sverige först under 1870- och 1880-talet.

Redan omkring 1800 började innertaken i Frankrike prydas med takmålningar och tapeter. Det skulle dröja till slutet av 1800-talet innan det fick genomslag i Norden. Det skedde då nyrenässansen blev en populär stil. Då började den här typen av vägg- och taktapeter tryckas i stora mängder vid alla svenska fabriker.

Det var viktigt att mönstret skulle uppfattas lika från alla håll. Populära mönstertyper var småskaliga geometriska mönster av romber, små stjärnmönster eller fyrpassblommor. Mönstren var gärna på vit eller naturfärgad botten, eventuellt med inslag av guld. Men det mest tidstypiska tapeterna var riktigt mörka, gärna med svart botten.

Börsjö finns i färgställningarna beige, röd, blå och svart.

691-01 Börsjö Beige

691-02 Börsjö Röd