2019-06-24 11:21Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Från salongen i Bergby

694-01 Britas hus Rosa694-01 Britas hus Rosa

Förlagan till Britas hus kommer från en gård i Bergby, Gävleborgs län. Gården är en släktgård med anor från 1600-talet. Tapeten speglar sin tid med stora slingrande blommönster.

Britas hus är gårdens huvudbyggnad och stod klar 1895. Ursprungstapeten sitter i husets salong. Salongen har en elegant stil och tapeten har de stora slingrande blommönster som var mycket vanliga under slutet av 1800-talet.

I tidstypiska mönster var växterna fria, fantasifulla och blandades med former från både rokoko och barock. Under periodens början var färgerna mörka men kom att bli allt ljusare. På 1890-talet var den populäraste bottenfärgen ljust crèmebeige som i vår rosa variant av Britas hus.

Britas hus finns i färgställningarna rosa och blått.

694-01 Britas hus Rosa

694-02 Britas hus Blå