2019-06-24 13:14Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Finstämd medaljong

693-03 Magasinet Svart693-03 Magasinet Svart

Förlagan till Magasinet är en tapet i nyrenässansstil, som daterats till 1865-1890. Fragmentet återfanns i vårt eget arkiv. Den sirliga medaljongen var omtyckt och levde kvar i nästan oförändrad form ända fram till sekelskiftet.

En av de mest populära stilarna under 1800-talet var nyrenässansen, som började sitt segertåg under 1850-talet. I nystilarna sökte man en viss stämning och stil snarare än direkt historisk korrekthet. Formerna hämtades från äldre mönsterböcker och omarbetades till nya varianter.

Mönstren är symmetriska, ofta i medaljongform. De förekom ofta i gråskalan, med detaljer i avvikande kulör, ofta rödbrunt och blått.

Magasinet finns i färgställningarna röd, blå, svart och grå.

693-01 Magasinet röd

693-02 Magasinet blå