2019-06-24 12:09Nyheter

Gammalsvenska QuickUp: Elegans i all enkelhet

692-02 Astrid Blå692-02 Astrid Blå

I våra arkiv hittade vi tapetförlagan till Astrid, ett mönster som där betecknas som ett mönster i nyrenässansstil. Förlagan kan dateras till 1860-1890.

Under 1800-talets andra hälft började tapetindustrin att växa i Sverige. Industrialiseringen med den nya tapettekniken gjorde att det gick att tillverka fler och större kollektioner av tapeter. Den växande befolkningen ökade efterfrågan på billiga tapeter och man började mer allmänt att tapetsera.

Tapeterna innehöll ofta stiliserade former med enklare mönsterteckning. De lämpade sig väl till maskintryck. Nytolkningar av äldre stilar var omtyckta. Blå tryck på en naturfärgad yta var populärt under hela perioden. Även riktigt mörka färger, som svart botten med tryck i guld och brunt var vanliga i många hem.

Astrid finns i färgställningarna beige, blå, svart/beige och svart/guld.

692-01 Astrid Beige

692-02 Astrid Blå