2017-06-13 07:15Nyheter

Ester Marias Kammare – tapet av Ernst Kirchsteiger

401-01 Ester Marias Kammare401-01 Ester Marias Kammare

I 'Sommar med Ernst' sommaren 2014 fick vi följa när Ernst Kirchsteiger designade en stämningsfull och somrig blomstertapet i ett samarbete med Duro. Resultatet blev den bedårande tapeten Ester Marias Kammare, där namnet är Ernsts hyllning till kvinnan som bodde hela sitt liv på gården. "Ljuvlig, finns inget annat ord för att beskriva den här tapeten. På ren svenska så känns den jäkligt bra!".

Som många redan vet så kunde vi följa TV4 sommaren 2014 när Ernst Kirchsteiger i Sommar med Ernst förvandlade en övergiven 20-talsgård till en sommardröm. I gårdens sovrum satt en gammal tapet (som dessvärre inte gick att rädda) som inspirerade honom till att formge sin bedårande blomstertapet tillsammans med Duro – Ester Marias Kammare. I programmet fick tittarna följa med Ernst när han gjorde ett besök i Duros tapetfabrik i Gävle och se hur tapeten blev till. Syftet var att återskapa den tapet som funnits i huset sovrum och använda den igen.

Om du missade förra säsongen av Sommar med Ernst se den här.

Tips!
I tv-inslaget tapetserade Ernst också husets hall med tapeten 040-03 Lovisa, från Duros omtyckta kollektion Historiska Tapeter. Fragmenten till tapeten Lovisa hittades under restaureringen av ett förmakeri på Wirums Säteri i Småland. Lovisa dateras från omkring 1860, men designen har en tydlig 1700-talskänsla.