2019-03-21 08:50Nyheter

Designstudion tipsar: Våfflor uppåt väggarna

Våffeldagen, Vårfrudagen eller Marie bebådelsedag är från början en kristen högtid som har firats sedan 600-talet. Enligt evangelierna var det den dagen Maria fick veta att hon var havande. Därför inträffar Våffeldagen alltid den 25 mars, 9 månader innan juldagen, då Jesus sägs ha fötts. Men denna högtid har även markerat vårbrukets början och den dag man hälsade sommarhalvåret välkommet. Namnet ”Våffeldagen” anses vara en omformning av Vårfrudagen. Vafferdag, vaffla är en äldre benämning för våffla. Vid denna tid på året började hönsen värpa och korna att mjölka och så fick man bättre tillgång på ägg och mjölk igen. Ett bra tillfälle att laga våfflor!

För att uppmärksamma denna dag vill vi inspirera med våffellika mönster. Våffelmönster finns inom både stickning, virkning och vävning. Våffelväven har varit på väg tillbaka ett tag och vi ser, både små och stora våfflor i handdukar och andra textilier. I tapeter är mönstret tvådimensionellt med rutor i olika storlekar. Ett klassiskt mönster som verkar återkomma år efter år.

Här vill vi inspirera med nåra av våra rutmönster:

358-04 Rut Blå - Harmoni

Rut 358-04 är en vilsam tapet som ger liv och rytm åt väggen på olika sätt, beroende på vilken färg du väljer. Finns i fyra färgställningar: vit/silver, vit, grå och blå.

368-02-Harry Grå - Spira

Harry 368-02 är ett modernt geometriskt mönster med 50-talsvibbar som både är kraftfullt och diskret. Tapeten ger både ett elegant och neutralt utryck till ditt hem. Finns i färgerna: vit/silver, grå och beige.

384-05 Gåsöga blå - Natur

Gåsögas 384-05 enkla form har rundats till för att skapa ett mjukare helhetsintryck till rummet, och matcha sin vävda mer klassiska förlaga. Gåsöga är ett tidlöst mönster som passar alla stilar. Kombinera gärna Gåsöga med traditionella, moderna, blommiga eller grafiska mönster och ge ditt hem en helhet som känns både genomtänkt och hemtrevlig. Finns i fem olika färgställningar: silver, vit, beige, grön och blå.

Här hittar du alla våra tapeter!