2019-05-20 08:19Nyheter

Designstudion tipsar: Mors dag

366-04 Bella blå, 387-03 Kristina grön, 378-03 Juni blå

Vi har alla en relation till dem på ett eller annat sätt. Våra mammor. En lejoninna som inte viker en tum, hur jobbig man än har varit. Som tar en i försvarar, trots att man kanske inte alltid förtjänar det. Allt slit, allt tjat men också en oändlig och gränslös kärlek. Morgonrock, frukost i solen på trappen i stugan. Åderbrock och gråa hår. Sjunga högst i kyrkan på skolavslutningen. Men visst är dom bra att ha ändå, de där mammorna.

Mors dag är en högtid som vi i Sverige firar sedan 1919. Högtiden kom från början från USA. I Sverige infaller mors dag sista söndagen i maj. Det är en dag för att fira våra mammor.

På 20-talet kom en liten skrift  ”Anvisningar till firandet av Mors dag”, punkt 5 lyder:

Vid eftermiddagskaffet eller på aftonen hållas en liten högtidlighet, där far i huset medverkar. Något vackert läses upp, och ett hjärtligt tack bringas Mor, som är hemmets sammanhållande kraft.

Förhoppningsvis är far mer närvarande nu än då.

Mors dag till ära vill vi tipsa några fina tapet-favoriter hos mammor i vår närhet:

378-03 Juni Grå/Blå

366-04 Bella Blå

387-03 Kristina Grön

401-01 Ester Marias Kammare

006-11 Dellen Grön/Gul

Här hittar du alla våra tapeter!