2016-12-06 07:20Bloggpost

Krispig vinterdukning

367-01 Vinbärsblad Vit/Silver367-01 Vinbärsblad Vit/Silver

December månad är här med allt vad det innebär. Hysterisk julklappsshopping i sista minuten, brännskador från misslyckade knäckkok och konstant proppmätt från och med Lucia, allt till tonerna av Whams odödliga klassiker Last Christmas.

Nu kanske ni tycker att jag låter som Grinchen själv men faktum är att jag, precis som många andra, älskar den här tiden på året och gärna tjuvstartar redan i november med glögg och pepparkakor. Varför? Jo, för att när hela släkten äntligen samlats så infinner sig alltid, trots hets och stress, den där omtalade ”julefriden”. När alla samlas runt bordet så sker något magiskt och allt slit är plötsligt värt det, kanske till och med en del av charmen. Så när alla sen ligger utslagna i soffan och fumlar i Aladdinasken efter de där sista bitarna av romrussin så vi längtar redan till nästa jul och all julstress är förträngd.

Så för att det är just där, runt bordet, magin sker så bjuder jag här på inspiration om hur du utan extra stress kan skapa en stilfull dukning med enkla medel som t.ex. den där biten tapet som blev över efter höstens renoveringar. Tapet som duk är inte bara vackert utan även praktiskt då den är avtorkningsbar och slitstark.

Som utgångspunkt till min dukning har jag använt mig av tapeten Vinbärsblad i silvermetallic från kollektionen Spira som jag kombinerat med Linne i en grå ton. Utifrån den har jag plockat ut en färgskala bestående av grått och silver och känslan av en vinterträdgård som jag tycker tapeten fångar så fint. Genom hela dukningen har jag sedan hållit mig strikt till min inspiration när jag valt material för att på så sätt enkelt uppnå en tydlig röd tråd genom dukningen. Ljusstakarna i betong, jutesnörena och linneservetterna passar väl ihop med både färgskalan och känslan medan murgrönan lyfter fram formerna i tapeten. Enkelt, effektfullt och okomplicerat!

/ Johanna Jansson, Designer