2019-06-20 12:39Bloggpost

Glad midsommar från Duro och Gästgivars

Mélanie Platzgummer, Antikvarie/Världsarvskoordinator Bollnäs Museum & Konsthall, Marcus Aulenius, Teknisk chef Duro Sweden, Pia och Björn Ohlson, ägare Hälsingegården GästgivarsMélanie Platzgummer, Antikvarie/Världsarvskoordinator Bollnäs Museum & Konsthall, Marcus Aulenius, Teknisk chef Duro Sweden, Pia och Björn Ohlson, ägare Hälsingegården Gästgivars

Vi fick möjligheten att ha ett tidigt midsommarfirande med ett finbesök från Hälsingegården Gästgivars ägare Björn och Pia Ohlson samt Mélanie Platzgummer från Bollnäs Museum & Konsthall.

Hälsingegården Gästgivars i Vallsta är en av de sju unika Hälsingegårdar som representerar Världsarvet Hälsingegårdar skrevs in på UNESCO:s världsarvslista 2012.

Extra stolta är vi över det, eftersom vår tapet Gästgivars kommer just från Hälsingegården Gästgivars!

Schablonmålningen som är förlaga till vår Gästgivars är gjord av den stilbildande målaren Jonas Wallström, född i Arbrå i Hälsingland år 1798. Han var bosatt i sin födelsesocken i hela sitt liv (han dog 1862) och har utfört åtskilliga rumsdekorationer i sin hembygd. Wallström arbetade gärna med schabloner, som i detta fall, och i ren och klar färgskala.

038-17 Gästgivars

Här hittar ni alla våra tapeter!

Försäljningschef
Anna Dahlqvist