2016-11-11 07:30Bloggpost

Duros Designstudio tipsar: Vintermys med Gammalsvenska

064-07 Västansjö Röd	064-07 Västansjö Röd

Västansjö är en tapet ur vår väldigt omtyckta Gammalsvenska kollektion. De lite strikta blomslingorna, ränderna och spetsmönstret placerar mönstret i tidigt 1800-tal i den då mycket populära Gustavianska stilen. Den är lika fin nu som då och passar bra in i våra hem – gammalt som nytt.

Den här gången väljer jag att utgå från den röda varianten till vardagsrummet i huset på landet. Till den tapeten tänker jag mig en bullig och generös soffa för familjemys, då den passar bra till det annars lite strikta mönstret. Och eftersom vi rör oss snabbt mot vintern kombinerar jag inredningen med flera stickade plädar i röda eller andra varma toner. Kuddarna i soffan får gärna vara både röda och blå, och jag tycker det blir hemtrevligt med mönstermixade tyger. Välj olika tryck i skandinavisk klassisk stil för att nå den vintriga känslan. Några andra material som också är fina till stilen är bland annat fårskinn, rustikt trä och mässingsdetaljer.

Om man vill ha någon kompletterande tapet till Västansjö finns det flera harmoniska nyanser i blått, rött och beige i ytmönstren Linne och Sten (Duros enfärgade tapeter fast med en tryckt strukturkänsla). Sedan är det bara att fixa koppen med varm choklad och marshmallows, dra på sig raggsockorna och krypa upp i soffan medan du betraktar snökaoset utanför!