2019-03-05 12:41Nyheter

Designstudion tipsar: ​Toni Hermansson, formgivaren bakom ”Påsklilja”

Lagom till internationella kvinnodagen vill vi lyfta fram Toni Hermansson, formgivaren bakom vårglada, härliga ”Påsklilja” från kollektionen Duro 1900!

Toni var en formgivare som gav oss många av de härliga, storskaliga och färggranna blomstermönster som vi tycker är själva essensen av 1970-talet.

Toni, född 1937, började tidigt att teckna. Ungdomsteckningar från sommarstället i Stockholms skärgård visar på intresse för att teckna blommor och blad. Vid sidan av tecknandet var det stora intresset sportbilar. Toni körde gärna ”nedcabbat”, chict och passande klädd i egendesignade kreationer och hon mekade gärna med bilarna också.

På 50-talet gick Toni på konstfack. Där träffade hon likasinnade, bl a kollegan Märta-Lena Bjärhagen med vilken hon startade ett företag som designade skor och väskor. På bilden syns designkollegorna, Toni står till höger. När 80-talet tog vid svalnade intresset för svulstiga blomster och Toni bosatte sig på landet för att ägna sin tid till det andra stora intresset, hundar och hästar.

Ur hennes mönsterskapande har vi valt ”Påsklilja” just för att den är så kraftfull och samtidigt vältecknad på ett sätt som var typiskt för Toni. Färgsättningen, som är original är lika härligt gul och vårfräsch som 1970.

Här hittar du alla våra tapeter!